Blog overzicht

Expert aan het woord: hoe rendabel is je marketing?

vrijdag 25 mei 2018

 

Vandaag sprak ik met online marketingstrateeg Frank de Hek. Hij is een expert op het gebied van Online Branding, adverteren en meer. Ik heb een interview met hem aangevraagd, om u meer informatie te geven over hoe u uw online marketing in kunt richten. Met gratis tips en inzichten, kunt u aan de slag om uw marketingbudget efficiënter en effectiever te besteden. Zo geven wij u extra waarde, naast uw software. Ondernemen doe je immers nooit alleen!

- Edwin Dijk, Directeur TimeTick

 

Wat zijn de meestgemaakte fouten in online marketing?

“Wat ik zie, is dat veel bedrijven in het MKB veel geld weggooien. De meest gemaakte fout is daarom ook dat er veel budget wordt opgemaakt, zonder goed te meten. En als er gemeten wordt, wordt er vaak niet kritisch naar gekeken. Wat dit doet, is dat bedrijven niet precies weten waar het geld naartoe gaat én waar de klanten vandaan komen. Of nog erger: dat er verkeerde conclusies getrokken worden.” 

Verkeerde conclusies, hoe bedoel je dat?

“Vaak als mensen meten, wordt er alleen globaal gekeken via welk kanaal (red. Facebook, website, AdWords) mensen binnenkomen. Dat zegt niet per se iets over hoe rendabel een campagne is, waar de doelgroep zit en wat de meest rendabele kanalen zijn. Als je alleen maar kijkt naar waar de omzet vandaan komt en daarop voortborduurt, is het logisch dat je in de volgende campagne wederom uit hetzelfde kanaal de meeste omzet haalt. Logisch, want je steekt daar de meeste energie in. Toch is dat vaak niet de meest verstandige zet. Het gaat er immers om wat het meest rendabel is op de lange termijn.”

Dat klinkt logisch, kun je een praktijkvoorbeeld geven?

“Ik werk bijvoorbeeld voor een grote verzekeraar in Nederland. Om te kijken waar de beste doelgroep zat, hadden zij een online campagne gestart in heel Nederland. Op basis van het aantal telefoontjes dat zij per provincie kregen, werd in bepaalde provincies niet meer geadverteerd. Vanzelfsprekend kwam hieruit dat de randstad de meeste telefoontjes opleverde, waardoor alleen nog maar daar werd geadverteerd. Maar de crux is: dit was niet de meest rendabele doelgroep. Nadat wij de data hadden geanalyseerd, bleek het oosten van het land veel meer winst op te leveren, waardoor de toekomstige campagnes veel winstgevender zijn geworden. Dit soort fouten worden op hoog niveau gemaakt, omdat het in eerste instantie logisch lijkt. Maar als je de cijfers daadwerkelijk doorrekent, blijk je er toch naast te zitten.”

Dus eigenlijk zeg je: bereken altijd hoe rendabel iets is? Dat klinkt als een open deur.

“Die deur staat wagenwijd open, maar lang niet iedereen loopt er doorheen. Wij werken grotendeels voor het MKB. Je zou zeggen dat juist die bedrijven, met een relatief klein marketingbudget, extra op de winstgevendheid letten. Gek genoeg is dat niet het geval. Er wordt aandacht besteed aan wat er onderaan de streep overblijft, om te bepalen of men doorgaat of niet. Ook dat is logisch. Maar er wordt niet gekeken of er misschien meer uit te halen valt dan er nu gebeurt.” 

Heb je tips voor onze klanten om te voorkomen dat ze budget weggooien?

“Jazeker! Net als jullie klanten TimeTick gebruiken om te bepalen waar hun tijd heengaat, kunnen ze ook gebruik maken van goede analyse tools. Alleereerst, Google Analytics is erg goed voor het meten waar uw bezoek vandaan komt. Als marketing vooral offline gebeurt via bladen of bijvoorbeeld reclame op de voetbalclub, maak dan gebruik van call tracking. Daarmee kun je bijhouden waar telefoontjes vandaan komen en kun je meten welke marketinguiting voor welke klanten zorgt. En nog een hele concrete tip: zit elke maand met je marketingteam en evalueer heel kort elk marketingkanaal, voordat je nieuwe marketingactiviteiten onderneemt. Op deze manier voorkom je elke maand weer dat er geld wordt gespendeerd aan de verkeerde dingen.”  

Heb je een stappenplan voor die maandelijkse evaluatie?

“Verzamel eerst alle meetresultaten. Maak vervolgens een gewogen vergelijking en vergelijk niet alleen de cijfers direct met elkaar. Dan heb je een lijst met cijfers die iets zeggen over hoe rendabel een bepaald aspect van je marketing is. Dit is veel waardevoller dan alleen wat er onderaan de streep staat. In mijn ervaring, kan een mannelijke gebruiker in Groningen tussen 7 en 9 uur ’s avonds de meeste conversies opleveren. Je kan dus ver gaan met uitsplitsen, maar ga alleen zover als echt nodig is. Zelf heb ik dat ook in TimeTick. Ik splits alles uit en zo kan ik bepalen waar de sterke en zwakke punten in mijn onderneming zitten. Maar dan moet je die gegevens wel bijhouden. Men zegt wel eens ‘meten is weten’. Dat is kort door de bocht, meten is maar meten. Analyseren is weten. Alleen als je dat halfuur extra per maand besteedt, kun je zien waar de winst te halen valt.”

Lees meer op de website van De Hek Online

 

Ter informatie: TimeTick heeft geen enkel financieel voordeel uit deze bijdrage, los van het aanbieden van een informatief artikel voor onze klanten. Heeft u ook een nuttige bijdrage voor bedrijven in het MKB, stuur ons een e-mail op expertaanhetwoord@timetick.nl en we gaan kijken of het voldoet aan onze kwaliteitseisen!

 

Ondernemen is topsport.
Topsport is focus.
Ondernemen is focus.
Verleg uw focus: de uitgebreide rapportages van TimeTick helpen u sterke en zwakke punten te lokaliseren.

Waarom software van TimeTick?